Intersectionaliteit in de praktijk van pedagogische professionals en instituties

KIS deed onderzoek naar intersectionaliteit: de wisselwerking tussen kenmerken die kunnen bijdragen aan verschillen in (machts)ongelijkheid en privilege, zoals gender, huidskleur, etniciteit, klasse, leeftijd of validiteit. De intersecties tussen deze kenmerken kunnen een grote impact hebben op de ontwikkeling(skansen) van kinderen en ook op ouders als opvoeders. Daarom is het toepassen van de ‘intersectionele lens’, in de pedagogische praktijk belangrijk. Wat betekent intersectionaliteit voor het dagelijkse werk van pedagogische professionals en voorzieningen? KIS onderzocht het in een literatuurstudie.

KIS publicatie
Jeugd en opvoeding

We maken in deze studie een eerste aanzet voor de vertaling van het begrip intersectionaliteit naar de pedagogische praktijk. We gaan daarbij ook specifiek in op de positie van vaders als opvoeder in het gezin en de betekenis daarvan voor pedagogische professionals. In 2024 gaat KIS verder met de vertaling naar de praktijk samen met een netwerk van koplopers rond vaderschap.  

Publicatie details

Titel
Intersectionaliteit in de praktijk van pedagogische professionals en instituties
Auteur
Trees Pels, Marit Verstappen
Uitgever
Kennisplatform Inclusief Samenleven
Jaar van uitgave
2023
Aantal pagina's
23

Meer informatie?Neem contact op met:

Trees Pels

icon_chevron Stuur een e-mail
Afbeelding

Marit Verstappen

icon_chevron Stuur een e-mail
Afbeelding
Marit Verstappen